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4.3. Skalierung

Skalierung ist sowohl für Entrepreneurs wie auch Social Entrepreneurs von großer Bedeutung. Doch gibt es substantielle Unterschiede in den Vorgehensweisen. Darum geht es in dem - englischsprachigem - Artikel "Strategies for Scaling in Social Entrepreneurship": 

Scaling is defined according to Dees (2008) as “increasing the impact [...] [of an approach] to better match the magnitude of the social need or problem it seeks to address”. The definition of scaling already indicates that scaling of social enterprises does not correspond to growth of business enterprises. Whereas the former focus on expanding the impact for society, which is hardly measurable, the latter mainly focus on parameters like economic success or shareholder value.

Thus, scaling of social enterprises does not necessarily imply organizational growth, but includes replication of the approach by others as well. Furthermore, business enterprises benefit from increased revenues as well as decreasing costs per unit due to economies of scale when they are growing. In contrast, social enterprises often have limited possibilities to generate own income and mostly offer services that require big adaptations to local peculiarities and thus provide only minor possibilities for economies of scale. Another important distinction is that social enterprises rarely offer mainstream products or services like many business enterprises, but rather address niches. Thus, it is not possible to simply transfer growth strategies of business companies to scaling of social enterprises.

Den kompletten Artikel finden Sie hier:

Strategies for Scaling in Social Entrepreneurship

Der Artikel deckt folgende Inhalte ab:

  • Introduction
  • Theory on Scaling
  • Scaling Strategies (Dissemination, Affiliation, Social Franchising, Branching)
  • Choosing the Appropriate Scaling Strategy
  • Scalability from the Perspective of Investors
  • Implications of Scaling: Barriers and Solutions
  • Financing (Internal and External)
  • Human Resources (Founder and Staff)
  • Quality Control and Management 
  • Outlook

Skalierungsbeispiel Rock Your Life

Um sich mehr Einblick in die Skalierungsstrategie eines Sozialunternehmens zu verschaffen, sehen Sie die Präsentation zu Rock Your Life. Dieser Social Entrepreneur verfolgt ein Social Francise Model; es gibt eine gGmbH die dafür sorgt, dass die einzelnen Standorte eigenverantwortlich, aber mit Begleitung, die Inhalte umsetzen kann.

skalierung_rock_your_life.pdf